HOME

ISU JURANG DALAM PENCAPAIAN MATEMATIK
              Jurang, menurut definisi Kamus Dewan Edisi Keempat merujuk kepada lembah yang dalam, kehidupan yang susah dan perbezaan yang memisahkan sesuatu dengan sesuatu yang lain. Manakala pencapaian pula merujuk kepada sesuatu yang dicapai dan sesuatu yang telah berjaya dilaksanakan dengan usaha dan ketekunan.

Jenis Sekolah

              Sistem pendidikan Malaysia memperkenalkan pelbagai jenis sekolah demi memperkasakan kemajuan pendidikan negara. Antara jenis sekolah yang wujud adalah Sekolah Kebangsaan, Sekolah jenis Kebangsaan, Sekolah Agama, Sekolah Mubaligh, MARA, Sekolah Berasrama Penuh, Sekolah Kluster, Sekolah Berprestasi Tinggi, Kolej Vokasional, Sekolah Seni, Sekolah Sukan, Sekolah Wawasan, Sekolah Amanah, Sekolah Bestari dan Sekolah Berkeperluan Khas. Walaupun pelbagai jenis wujud, namun demikian, sekolah-sekolah ini boleh dikelaskan mengikut pencapaian kepada skeolah cemerlang, sekolah harian dan sekolah jenis kebangsaan. Sekolah berasrama penuh, MRSM, sekolah bestari, sekolah berprestasi tinggi, sekolah sukan, dan beberapa jenis sekolahyang lain boleh dikategorikan sebagai sekolah yang sentiasa mendapat pencapaian yang cemerlang dari segi kurikulum dan kokurikulum. Sekolah harian pula, sekolah bantuan kerajaan yang mempunyai komposisi yang paling banyak dalam sistem Pendidikan Malaysia dan mempunyai kecenderungan untuk terletal jauh di pedalaman dan luar bandar. Sekolah jenis kabangsaan pula adalah sekolah jenis vernacular berasaskan kaum.
              Walaupun PPPM (2012), telah menyatakan bahawa jurang pencapaian diantara jenis sekolah, adalah semakin berkurangan, namun demikian pihak kementerian tidak boleh memandang sebelah mata  perkara ini kerana setiap negeri mempunyai sekolah yang terletak di kawasan pedalaman yang terlalu daif keadaan sekolahnya terutamanya bagi negeri Sabah dan Sarawak. Dalam isu yang melibatkan jenis sekolah ini, antara faktor-faktor utama yang dibincangkan oleh pelajar, keluarga, sekolah dan kerajaan. Bagi faktor pelajar dan keluarga dibincangkan dari segi keperluan dan juga motivasi pelajar itu sendiri. Keperluan pelajar adalah lebih kepada keperluan asas sebagai contohnya nutrisi, pakaian, tempat tinggal, dan juga infrastruktur. Pelajar sekolah harian mempunyai peluang yang tinggi untuk menerima pelajar yang kurang berkemampuan dan boleh dikategorikan sebagai miskin disebabkan oleh lokasi yang berada di luar bandar atau pedalaman.
              Kajian Sosioekonomi Rakyat Termiskin (Mohd Zuri Ghani, et.al, 2010) mendapati tahap pendidikan keluarga termiskin adalah lebih rendah berbanding keluarga bukan miskin. Oleh kerana kedudukan yang terletak di kawasan pedalaman dan luar bandar, pencapaian pelajar sekolah harian adalah lebih rendah kerana kebanyakkan pelajar mempunyai latar belakang sosio-ekonomi yang rendah. Walaupun di kawasan bandar juga terdapat kemiskinan, namun peluang untuk pelajar mendapat biasiswa dan bantuan persekolahan adalah lebih cerah.
              Menurut Che Mah & Mariani (2001), faktor personaliti juga memainkan peranan yang agak penting dalam mempengaruhi pencapaian akademik seseorang. Namun demikian, setiap pelajar mempunyai personaliti yang berbeza (Mahmood, 2004). Perbezaan ini dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti jantina dan juga sekolah. Disebabkan oleh keadaan persekitaran, pelajar di sekolah menengah harian kerap kali cenderung untuk mempunyai personaliti yang rendah berbanding dengan sekolah cemerlang.
              Berdasarkan kepada kajian yang Mohd Zuri Ghani et.al (2010), mereka mendapati bahawa perbezaan jenis sekolah memberikan perbezaan dalam personaliti kestabilan emosi pelajar. Bagi pelajar sekolah cemerlang, kestabilan emosi adalah lebih tinggi disebabkan oleh keyakinan yang tinggi. Ini mungkin disebabkan oleh prasarana pembelajaran kondusif yang baik, latihan yang berorientasikan peperiksaan yang lebih kerap, mempuunyai guru yang lebih berpengalaman, cemerlang dan adanya guru penggubal soalan. Bagi jenis sekolah yang mempunyai prestasi yang agak rendah, keyakinan pelajar terjejas disebabkan oleh kebimbangan prasaran yang kurang, guru yang kurang berkesan dan terganggu dengan sikap rakan sebaya yang lain.

Jantina

       Menurut kajian yang telah dijalankan oleh Zalizan M. Jelas (2005), pencapaian pelajar perempuan bagi subjek Sains dan Matematik dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM adalah jauh lebih tinggi daripada pelajar lelaki dan keadaan ini berterusan pada pencapaian  TIMSS 2003. Walaubagaimanapun, pencapaian pelajar lelaki dalam subjek teknikal adalah lebih baik berbanding dengan pelajar wanita. Perbincangan faktor berlakunya jurang pencapaian yang disebabkan oleh jantina ini juga dihuraikan dari segi pelajar, keluarga dan sekolah itu sendiri. Selain itu, pelajar perempuan lebih mengambil berat tentang tugas, melakukan kerja dengan teratur dan mengikut jadual, serta mengikut arahan dengan teliti berbandin pelajar lelaki.
            Selain itu, pelajar perempuan juga lebih berstrategik dalam pembelajaran mereka. Mohammad Amin (2000) menyatakan bahawa pelajar perempuan lebih bersedia dan berfokus dalam menghadapi pembelajaran di bilik darjah. Namun demikian, sesetengah kajian menunjukkan bahawa pendominasian wanita dalam dunia pendidikan telah menyebabkan kurikulum sekolah menjadi tidak seimbang dan menyeybabkan kaedah-kaedah pengajaran yang digunakan adalah lebih menyebelahi pelajar lelaki berbanding pelajar wanita. Sikap pelajar lelaki yang lebih tertumpu kepada masalah disiplin juga merosakkan emsi dan motivasi mereka untuk belajar.
         Dari segi faktor keluarga pula, pelajar perempuan lebih mendapat galakan keluarga, sokongan moral dan material, dan lebih diharapkan oleh keluarga untuk cemerlang dalam pendidikan berbanding pelajar lelaki. Kawalan keluarga yang lebih atas pelajar perempuan memberikan ruang dan peluang yang lebih kepada pelajar perempuan untuk menumpukan perhatian kepada pelajaran. (Zalizan M. Jelas, 2005). Bagi keadaan keluarga yang kurang berpendapatan pula, remaja lelaki diharapkan untuk menyara kehidupan keluarga (PPPM, 2012). Keadaan ini menyebabkan pelajar lelaki untuk tidak bermotivasi dalam melanjutkan pelajaran dan meningkatkan pencapaian akademik mereka.
          Sekolah juga menyumbang kepada faktor berlakunya jurang pencapaian antara jantina. Oleh kerana terlalu fokus kepada kaedah pembelajaran yang lebih berpihak kepada pelajar wanita menyebabkan tibulnya ketidakserasian pelajar dengan guru dalam pembelajaran. Sifat dan trait pembelajaran pelajar lelaki dan wanita adalah berbeza. Jika seseorang guru tidak dapat memahami dengan jelas sifat pelajarnya sendiri, akan menyebabkan proses embelajaran sentiasa terganggu dan menyebabkan objektif pembelajaran tidak dapat tercapai. Keadaan semakin membimbangkan kerana jumlah guru perempuan jauh melebihi  guru lelaki. (Kementerian Pendidikan Malaysia, 2000).

Status ekonomi

         Keluarga yang kurang berkemampuan mempunyai masalah untuk membeli peralatan dan bahan pembelajaran seperti meja, kerusi, buku rujukan, membayar yuran sekolah, tambang bas dan cermin mata. Terdapat juga ibu bapa yang mengharapkan anak-anak mereka mencari pekerjaan untuk membantu mereka menampung keperluan keluarga. Rumah yang selesa juga tidak dapat disediakan dan tidak sesuai untuk suasana pembelajaran di rumah seperti ketiadaan bilik tidur, ruang tamu dan dapur yang berasingan. Keluarga yang miskin tidak dapat menyediakan makanan yang seimbang kepada ahli keluarganya dan ini boleh menyebabkan kekurangan zat makanan dan tubuh dan seterusnya memberi kesan negative kepada minda, konsentrasi dan tahap pembelajaran.
       Keluarga kaya mampu menyediakan semua perkara dalam kehidupan seperti rumah yang selesa dengan bilik-bilik yang khusus, bahan pembejaran seperti buku rujukan, komputer, akses internet serta pemakanan yang seimbang. Kebanyakkan keluarga kaya dapat menghantar anak-anak merekaberskeolah di peringkat yang lebih tinggi malah boleh mendapatkan pendidikan di luar negara. Perbezaan status ekonomi jelas mempengaruhi tahapp pencapaian murid di sekolah di mana murid dari keluarga yang berkemampuan dari segi ekonomi mempunyai tahap pencapaian yang lebih baik berbanding murid dari keluarga miskin. (Mohamad J.S. et al, 2009).

       Status sosioekonomi berterusan memberi impak besar kepada prestasi murid. Kementerian telah lama sedar bahawa perbezaan sosioekonomi menimbulkan cabaran besar dalam mencapai kesamarataan dalam keberhasilan pendidikan. Ketaksamarataan pendidikan yang disesbabkan oleh pendapatan ibu bapa berkorelasi dengan pencapaian murid. Fenomena ini dialami oleh banyak sistem pendidikan di serata dunia. Bagi menanganinya, kerajaan komited mengurangkan ketaksamarataan ini melalui pelbagai inisiatif, termasuk penyediaan bantuan kewangan kepada murid kurang mampu. Jadual 1 menujukkan taburan populasi murid yang menerima bantuan kerajaan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM).
      Lebih tiga suku daripada semua sekolah berprestasi tinggi mempunyai kurang sepertiga muridnya menerima bantuan kewangan. Hal ini menunjukkan jurang pencapaian terbesar di Malaysia masih dipacu oleh status sosioekonomi walaupun pelaburan signifikan dibuat kerajaan sehinggan kini. Faktor sosioekonomi, dari segi komposisi populasi murid, berkemungkinan turut menyumbang kepada banyak jurang pencapaian. Namun, impak status sosioekonomi terhadap keberhasikan murid kurang signifikan di Malaysia berbanding dengan sistem lain di dunia. Misalnya, hanya 10% daripada varians antara sekolah Malaysia dalam pentaksiran PISA 2009 boleh diterangkan oleh faktor sosioekonomi, berbanding dengan purata OECD 55% yang menunjukkan jurang lebih besar di kebanyakkan negara lain. Perkara ini merupakan berita baik bagi Malaysia yang menunjukkan bahawa sistem pendidikan negara menuju ke arah kesaksamaan. (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2013).

Bandar dan Luar Bandar

      Semakin dekat keputusan peperiksaan awam seperti UPSR, PMR atau SPM dikeluarkan, semakin berdebar-debar hati pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dengan peperiksaan itu seperti murid, ibu bapa, guru-guru dan juga pegawai di jabatan pendidikan. Guru-guru yang mengajar juga mempunyai debaran seperti murid-murid yang mendudukinya kerana melalui keputusan ini dapat menggambarkan serba sedikit prestasi guru dan sekolah tersebut. Setelah keputusan diumumkan pihak kementerian dan jabatan pendidikan pula sibuk dengan stastistik masing-masing untuk dibentangkan dalam mesyuarat.
    Daripada perbandingan prestasi antara negeri bagi UPSR dan SPM tahun 2011, dapat kita lihat negeri yang terbaik dalam setiap peperiksaan ialah Wilayah Persekutuan dan yang tercorot adalah Sabah dengan perbezaan pencapaian sebanyak 33 peratus (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2013). Mengapa Sabah sentiasa berada pada kedudukan tercorot diikuti oleh Sarawak dalam setiap peperiksaan? Adakah guru-guru di Sabah tidak berkualiti? Adakah murid-muridnya memang mempunyai tahap kecerdasan yang rendah?
    Kementerian Pendidikan Malaysia (2013), dalam statistiknya menunjukkan bahawa bilangan sekolah rendah luar bandar di Sabah adalah yang tertinggi iaitu 89.5 peratus daripada jumlah sekolah di Sabah manakala Sarawak pula sebanyak 86 peratus. Bagi sekolah menengah di Sabah, 71 peratus adalah sekolah luar bandar dan Sarawak sebanyak 64 peratus. Jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar sudah lama menjadi perhatian dan tumpuan Kementerian Pendidikan dan usaha merapatkan jurang pendidikan telah berkembang pesat dan mencapai banyak kemajuan sejak Rancangan Malaysia ketiga. Walaubagaimanapun, tugas ini belum selesai dan akan terus diberi keutamaan dalam Rancangan Malaysia kesembilan. (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2013).

Jurang kemudahan dan infrastruktur awam

      Bandar, menurut Jabtan Perangkaan Malaysia, Banci Penduduk dan Perumahan 2010 (Buletin Perangkaan KKLW, 2011), didefinisikan sebagai “kawasan pembangunan khusus yang boleh dikenal pasti kawasannya yang mana sekurang-kurangnya mempunyai penduduk 10, 000 orang dan sekurang-kurangnya 60 peratus penduduknya berumur 15 tahun dan ke atas terlibat dalam aktiviti bukan pertanian”. Daripada definisi ini, dapat kita melihat penduduk di bandar kebanyakkannya mempunyai pekerjaan dalam sektor perniagaan, perkhidmatan, perhotelan dan perindustrian yang semestinya jumlah pendapatan yang tetap dan banyak jika dibandingkan dengan penduduk luar bandar yang lebih bergantung kepada sektor pertanian. Kemudahan awam yang disediakan kerajaan di bandar adalah lebih baik dan menyeluruh jika dibandingkan dengan luar bandar seperti bekalan elektrik, air, telekomunikasi dan pengangkutan. Bagaimanakah ketiadaan atau kekurangan kemudahan awam boleh mempengaruhi pencapaian murid dalam pendidikan?
      Di Sabah dan Sarawak masih banyak lagi kawasan yang tidak mempunyai infrastruktur jalan raya yang baik, tiada bekalan air, elektrik dan juga pengangkutan awam seperti bas. Rancangan Malaysis kesepuluh masih menitikberatkan penyediaan dan naik taraf infrastruktur asas di Sabah dan Sarawak (Jabatan Perdana Menteri, 2010). Pengangkutan Awam (2013) mendefinisikan pengangkutan awam sebagai pengangkutan umum dan biasanya diatur untuk menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa penempahan. Pengangkutan di kawasan luar bandar di Sabah yang mengangkut penduduk kampung ke pekan atau pusat pentadbiran adalah kenderaan persendirian. Biasanya waktu operasi kenderaan ini bergantung kepada jarak kampung dengan pekan dan kebiasaanya sehari sekali iaitu kenderaan ini bergerak dari kampung pada awal pagi dan balik pada sebelah tengah hari.

Jurang perbezaan sekolah dan luar bandar

    Kemudahan infrastruktur di sekolah bandar adalah jauh lebih baik dan lengkap berbanding sekolah di luar bandar. (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2013), melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) telah menyediakan data-data yang menunjukkan kekurangan di sekolah luar bandar dan menjadikannya fokus utama yang perlu diatasi dala PIPP.
      

CABARAN DAN PENYELESAIAN
      Di dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menyatakan jurang antara tahap pencapaian murid merujuk kepada kesulitan menguasai 3M, kegagalan mencapai standard minimum  dan murid berisiko untuk cicir daripada sistem pendidikan. Jurang antara tahap pencapaian murid ialah 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Dalam situasi ini, kebanyakan murid sekolah rendah tidak mampu menguasai 3M ini disebabkan oleh pelbagai faktor sama ada faktor dalaman mahupun luaran. Selain itu, kegagalan mencapai standard minimum seperti yang dihasratkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) merupakan, salah satu faktornya. Keadaan ini akan menyebabkan seseorang murid itu berisiko tinggi tercicir daripada sistem pendidikan.
         Situasi ini sangat membimbangkan banyak pihak bermula dari ibu bapa sehingga ke peringkat negara dan global. Asas 3M ini merupakan kemahiran yang perlu dikuasai oleh anak-anak semasa berada di tahap satu persekolahan iaiatu darjah 1 hingga 3. Jika di tahap satu masih belum menguasai 3M ini maka anak-anak tidak boleh menguasai subjek lain seperti matematik dan sains. Masalah ini akan menjadi leboh serius apabila anak-anak ini berada di tahap dua iaitu darjah 4 hingga 6.
        Apakah faktor atau punca masalah penguasaan 3M ini? Adakah guru, keluarga, persekitaran ataupun pihak pengurusan sekolah? Yang pasti guru dan keluarga tidak terlepas daripada tanggungjawab penguasaan asas 3M anak-anak ini. Punca utama masalah ini bermula di rumah iaitu keluarga atau lebih tepat lagi ibu bapa. Ibu bapa bertanggungjawab penuh kepada anak sehingga anak-anak ini mampu berdikari. Ibu bapa yang sepatutnya memberikan intervensi awal kepada anak-anak ini. Ibu bapa perlu memberikan pendedahan awal seperti memperkenalkan abjad, suku kata atau asas nombor sebelum menghantar anak ke sekolah.
      Berdasarkan pandangan Dekan Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya , Prof Dr. Saedah Siraj, mengenai keperluan kaedah pengajaran dan pempelajaran berbeza bagi mengatasi masalah penguasaan kemahiran 3M di kalangan murid sekolah seperti disampaikan kepada wartawan pendidikan Berita Harian, menyatakan bahawa dalam usaha menangani masalah ini, kaedah pengajaran dan pembelajaran haruslah lebih khusus dan perlu dipratikkan guru yang mahir mengenainya. Selain guru dan murid, keberkesanan program pemulihan ini memerlukan kerjasama semua pihak, termasuk sekolah dan ibu bapa. Apa yang penting, pelaksanaan tindakan progresif menangani masalah penguasaan 3M di kalangan murid ini sepatutnya sejak awal lagi, bukan pada peringkat mereka sudah terlalu jauh tercicir.  
     Sebelum melihat kepada masalah-masalah lain, pelajar haruslah mempunyai kesedaran dalam meningkatkan kemajuan dan pencapaian mereka sendiri. Mereka harus meningkatkan keyakinan diri dengan berusaha untuk mendapatkan pelajaran-pelajaran baru melalui perbincangan di dalam kelas. Selain itu, mereka juga perlu menghargai usaha-usaha yang telah diambil oleh sekolah dan kerajaan untuk membantu mereka dengan menggunakan semua kemudahan yang diberikan secara optimum.
      Bagi ibu bapa sendiri, mereka haruslah memberikan layanan yang saksama kepada setiap anak-anak mereka. Ibu bapa seharusnya sedar bahawa pendidikan merupakan satu batu loncatan untuk anak-anak mereka memperbaiki keadaan diri mereka agar tidak tersepit dengan keadaan sosioekonomi keluarganya yang sempit sehingga akhir hayat mereka. Layanan sama rata terhadap anak lelaki dan anak perempuan juga haruslah sama rata agar tidak berlaku kecelaruan emosi dan tingkah laku anak-anak mereka.
     Bagi sekolah pula, mereka haruslah menyokong dasar yang telah dijalankan oleh kementerian. Selain itu, barisan pimpinan dan pentadbiran sekolah haruslah berusaha untuk mencapai persetujuan yang terbaik dalam segala hal agar dapat memberikan keyakinan terhadap guru-guru bawahan untuk meneruskan usaha mereka dalam sama-sama meningkatkan jurang pencapaian pelajar. Pembahagian kerja atau tugas yang adil juga perlu bagi setiap guru agar tidak berlaku ketidakpuasan di antara guru.
       Kerajaan merupakan tonggak utama yang diperlukan dalam meningkatkan pencapaian pelajar seterusnya mengurangkan jurang pencapaian pelajar yang disebabkan oleh jenis sekolah dan jantina. Antara inisiatif yang perlu dilakukan oleh kerajaan adalah dengan memperkenalkan pelbagai bantuan seperti rancangan makanan tambahan, skim baucer tuisyen, skim pinjaman buku teks, Program Susu Sekolah, asrama harian dan sebagainya untuk membantu memperbaiki keperluan asas pelajar. Dengan pemberian pelbagai bantuan yang mampu meringankan beban keluarga akan membolehkan pelajar untuk mendapatkan keyakinan yang baik untuk mereka menumpukan usaha dalam memperbaiki tahap pencapaian mereka.
        Selain daripada itu, pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yang akan dijalankan secara tiga gelombang dari segi gelombang satu (2013-2015): mengubah sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan memberi fokus kepada kemahiran utama dan keberhasilan utama yang akan dilihat pada gelombang satu ini adalah pengurangan 25% jurang bandar dan luar bandar. Seterusnya gelombang dua (2016-2020): kerajaan akan menumpukan kepada memacu peningkatan sistem dan keberhasilan utama yang akan dicapai adalah 50% pengurangan jurang bandar atau luar bandar, 25% pengurangan jurang sosio ekonomi dan jantina. Pelaksanaan gelombang tiga (2021-2025) pula adalah dengan memberikan tumpuan pada menganjak ke arah kecemerlangan melalui peningkatan tadbir-urus kendiri dengan tujuan keberhasilan utama pada akhir pelaksanaan adalah mengekalkan atau mengurangkan jurang bandar dan luar bandar, serta 50% pengurangan jurang sosio ekonomi dan jantina.

LANGKAH KE HADAPAN
 Sebagai guru Matematik, kita sentiasa mendengar rungutan murid-murid tentang kesukaran mereka untuk membaca dan memahami kandungan buku teks Matematik, kesukaran mereka dalam menyelesaikan masalah akibat kurangnya kemahiran membaca. Selalunya, seseorang murid Matematik mengharapkan guru untuk menjelaskan apa yang dipelajari dalam buku. Matematik merupakan sesuatu bahasa yang tidak boleh dibaca atau difahami tanpa usaha.
Di dalam situasi dimana kemahiran mengadaptasi yang kerap diperlukan, secara umumnya, guru perlulah memberi input yang lebih daripada mengajar sahaja. Mereka bertanggungjawab dalam mengajar murid-murid tentang proses-proses pemikiran dan pembelajaran supaya murid-murid dapat menguasai kemahiran kendiri dan tidak selalu bergantung kepada guru semata-mata.
      Guru-guru ialah badan penggerak sesuatu dasar dan merupakan pihak yang penting dalam merapatkan jurang pencapaian matematik di kalangan pelajar. Pendekatan dan cara mengajar seseorang guru sangat memberi kesan kepada pencapaian matematik seseorang pelajar. Guru hendaklah kreatif dalam mengajar bagi memastikan ilmu dan informasi tentang sesuatu dapat disampaikan dengan berkesan. Selain itu, persediaan guru dalam sesi pengajaran juga merupakan suatu aspek yang penting. Guru yang bersedia untuk menghadapi sesi pengajaran dipercayai mempunyai semangat yang lebih tinggiuntuk mengajar. Guru yang bersemangat dalam kelas akan merangsang semangat pelajar untuk belajar sekaligus dapat meningkatkan pencapaian para pelajar. “Mindset” pada guru hendaklah dipastikan untuk memberi kejayaan kepada pelajar-pelajar. Oleh itu, usaha-usaha hendaklah ditingkatkan terutamanya kepada pelajar yang mempunyai pencapaian yang rendah.
       Segala maklumat yang diperolehi dari kursus yang dihadiri para guru perlulah dipratikkan dalam kelas. Sebagai contoh, penggunaan ICT mampu menarik minat pelajar kerana animasi dan slaid-slaid pembentangan yang menarik. Jadi, penggunaan ICT ini hendaklah dikerapkan agar minat pelajar untuk memahami sesuatu topik itu dapat ditingkatkan. Penggunaan ICT ini diakui mengambil masa yang lama dan akan menyebabkan guru-guru kesuntukan masa dalam menghabiskan sukatan. Oleh itu, guru-guru hendaklah bijak dalam menyeimbangkan penggunaan ini seperti menarik minat pelajar dengan menggunakan animasi pada permulaan topik dan menyambung pengajaran yang seterusnya dengan kaedah biasa.
       Guru perlu mengambil inisiatif dengan menggunakan pelbagai teknik dan kaedah dalam mengajar Matematik dengan berkesan bagi mengurangkan jurang dalam pencapaian matematik. Kaedah-kaedah seperti pembelajaran koperatif, pengajaran secara kolaboratif, pengintegrasian teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran, pendekatan konstruktivisme, kaedah penyelesaian masalah, metakognisi dan pemahaman konsep dalam matematik.

Pedagogi pembelajaran abad ke-21 pula mengutamakan pemikiran aras tinggi oleh murid yang lebih mengutamakan pemikiran kritis dan kreatif, pengintegrasian i-Think dalam proses pembelajaran, strategi pembelajaran seperti inkuiri penemuan, projek, penyelesaian masalah, kerja lapangan, eksperimen, simulasi, main peranan, aktiviti hands- on dan sebagainya. Aktiviti pembelajaran pula mestilah sentiasa relevan dengan arus perkembangan terkini, melibatkan penginegrasian kecerdasan pelbagai, terdapat penghubungkaitan dengan kehidupan seharian dan juga penggunaan sumber atau teknologi yang terkini. Jadi, guru perlulah berusaha dalam menggunakan kaedah pembelajaran abad ke-21 dalam pengajaran.  

No comments:

Post a Comment